söndag 10 juli 2011

Jordärtskockorna växer...

I år har vi testat att odla jordärtskockor. Har aldrig gjort det tidigare, men jag såg på tvprogrammet Trädgårdsfredag och där menade dom att det var sååå enkelt. Och enkelt måste jag väl verkligen säga att det var, jag pluttade helt enkelt ner ett gänt knölar i våras och nu är blasten lång och ståtlig. Vi har ännu inte skördat några, men jag får nog dra upp en planta snart o kolla om det växer nåt där under jorden :-).

Jordärtskockor är min favorit - det är bara sååå gott - gott att ha i en potatisgratäng eller att rosta dom i ugnen tillsammans med andra grönsaker. Eller varför inte en krämig jordärtskockssoppa - slurp!



Jordärtskockorna växer så det knakar


Hoppas ni har haft en fin helg!



Kram /Åsa

4 kommentarer:

  1. Några sådana har jag inte i köksträdgården, vilken miss!
    Åt en pastasås på jordärtskocka en gång som var så god så god.
    Hmm, det får väl bli nästa år istället.

    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Det har jag aldrog provat, men det kanske det får bli nästa år... Blir det inte vackra gula blommor på de plantorna också?
    Ha det så skönt i sommarvärmen (eller regnet kanske det är nu...)!
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  3. Spännande, jag har inte provat att odla de än så jag hör gärna hur det gått med dina!

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  4. Har aldrig hört talas om jordärtskockorna, men det låter ju som en spännnade alternativ till alla andra grönsaker! Jag tycker bilden ser himla mysig ut, med bordet och stolen i bakrund.
    Ha det så gott och njut sommarn! Kram Ute

    SvaraRadera